Největší slovenský prodejce dosud zprostředkoval refundace za více než 10 milionů eur.
Letecké společnosti se během pandemie, ne vlastní vinou, musí kromě vládních omezení a stovek tisíc zrušených letů pasovat i s miliony žádostí na refundace za zrušené letenky.
I po devíti měsících koronakrízy tak část cestovatele a s nimi i prodejců letenek a cestovních kanceláří, stále čeká na peníze – ať už za individuálně letenky, nebo ty v rámci zájezdů.
Příčin je několik a všechny jsou více či méně objektivní, vždyť dopravci během největší krize v historii létání řeší i nedostatek lidských kapacit, potřebu šetřit nejen hotovost a snahu vyhnout se krachu.
Začátkem měsíce v tomto kontextu svět obletěla zpráva, že letecká společnost Emirates se dokázala, vůbec jako první na světě, vypořádat s pandemickým náporem žádostí na refundace. Za sedm měsíců se jí je podařilo vybavit 1,7 milionu v celkovém objemu přes 1,4 miliardy eur.
Dubajský dopravce však patří ke špičce leteckého byznysu a je určitě jednou z nejbohatších firem v odvětví, dokonce i co se týče státní podpory cestovního ruchu během krize století.
Otázka, kolik času budou potřebovat další aerolinky, je tedy na místě a opět aktuální. Odpověď je však komplikovaná a výrazně se liší i od přístupu a byznys modelu toho kterého dopravce. Potvrzuje to i zkušenost největšího slovenského prodejce letenek a zájezdů.
I cestovní kancelář Pelikán stále čeká na peníze od několika aerolinek a některé vyplácení náhrad, minimálně na jistý čas zastavili. Většinou prohlášením finančního moratoria, soudní ochranou, přerušením provozu nebo kombinací více způsobů.
Proces refundací zrušených letenek ale ve většině případů postupuje i během pandemie.
Jen samotný Pelikán do konce října pro své zákazníky zprostředkoval refundace za zrušené letenky v celkovém objemu více než 10 milionů eur, což představuje přibližně 75 procent do té doby evidovaných a oprávněných požadavků.